Trafik és a DRS rendszer
Mit érdemes tudni Trafikosként a DRS rendszerről?
Kövesd nyomom, hogy nálunk a nagyboltban, hogy alakul ki a kézi visszaváltással kezdődő, majd idővel gépi visszaváltási rendszer.
A 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet szerint, minden olyan ital, amit műanyag, fém vagy üveg palackba csomagolnak, és 0.1-3 liter űrtartalmú, kötelezően visszaváltási díjas lett – kivéve a tejes italokat. Ha ez nem lenne elég, a kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék után darabonként 50 forint visszaváltási díj fizetendő.
Biztosan ti is találkoztatok már azzal a kis oda-vissza nyíllal, aminek közepén ott díszeleg az "50 Ft" felirat. Ez a kis szimbólum mostantól része lesz a mindennapjainknak – akkor is, amikor elfogyasztunk egy üdítőt, vagy amikor a polcokon feltűnik az első DRS-jelöléssel ellátott termék.
Szóval, mi is az a DRS, avagy Deposit Return System?
Másnéven betétdíj-visszatérítési rendszer. Minden ilyen termékre alapból 50Ft betétdíjat számolnak fel, amit már az első belföldi forgalomba hozatalnál kifizet a gyártónak a nagykereskedő. Ezután a kiskereskedő a nagykereskedőnek, a lánc végén pedig a fogyasztók nekünk, mint kiskereskedőknek, hogy a rendszer gördülékenyen működhessen.
DRS-termékek az adatbázisban
Fontos kiemelni, hogy amikor a DRS-jelöléssel ellátott termékek beérkeznek az üzletbe, azok vadonatúj gyári vonalkóddal rendelkeznek. Ezért a termékeket újra fel kell vennünk a cikktörzsbe, ami tökéletes alkalom arra, hogy egy kis "digitális takarítást" végezzünk, selejtezzünk vagy leltárazzunk egyet. Hiszen ki ne akarná rendbe tenni az évek alatt különböző formátumban és néven rögzített terméklistát?
Egy jól átgondolt, egységes szabvány szerint újra rögzítve a termékeket, gördülékenyebbé tehetjük az üzletmenetet. Ezzel saját munkánkat is megkönnyítjük. A pultban dolgozó munkatársainkat is könnyeben edukálhatjuk a termékek keresését illetően.
Pár szóban a selejtezésről
Korábban is komoly anyagi veszteséggel járt, ha egy terméket lejárt szavatosság, sérülés vagy más ok miatt ki kellett kivonnunk a forgalomból. Most azonban további költségekkel kell számolnunk, hiszen a visszaváltási díj is terheli. Egy zsugorfóliás terméknél ez akár 600-1200 forintos extra kiadást jelenthet, mikor kivezetjük a készletünkből.
Ilyen esetben mindössze annyit kell tennünk, hogy a hibás termékeket visszajuttatjuk a MOHU új rendszerébe, így elkerülhetjük az anyagi veszteséget.
Érdemes észben tartani, hogy amikor új terméket hozunk be a rendszerbe, a visszaváltási díj, vagyis a göngyöleg, ÁHK-s besorolású. Tehát áfa hatályán kívüli tételnek minősül, ezért a jogszabályok szerint nem lehet az alapár részévé tenni. A címkén, a számlán és a nyugtán is külön sorban kell megjeleníteni a termék árától elkülönítve azt.
Ajánlott egyeztetni a könyvelővel annak biztosítása érdekében, hogy minden adat helyes-e, és a készletérték, valamint a visszaváltási díj is külön-külön megfelelően követhető-e. Ezt célszerű év végén vagy év közben rendszeresen megtenni. Fontos figyelembe venni, hogy ahogy új termékek érkeznek, a készletértékünk jelentősen megnövekedhet, - akár több százezer forinttal is - attól függően, hogy mennyi DRS-terméket kezelünk.
DRS termékek az eladótérben és a raktárban
Ahogy telik az idő, sajnos találkozhatunk majd olyan termékekkel, amelyek egyszerre vannak jelen DRS és nem DRS formában az üzletünkben. Ez kellő odafigyelést igényel, ugyanis nem előnyös, azaz eset, hogy egy termék mind a két variációban is kapható.
Emlékezzünk csak vissza arra, hogy amikor még az adójegyen szerepeltek a dohányáruk árai és új ár jelent meg az üzletben. Ezekben az esetekben is alkalmaztunk különböző megoldásokat az árváltozások kezelésére. Most is hasonló az eljárás: ha egy termék DRS-variánsa érkezik, célszerű először értékesíteni az összes nem DRS-opciót, így elkerülve a keveredést. Ezen felül a raktárban JÓ NAGY FELIRATTAL lássuk el a DRS termékeket, hogy még véletlenül se az legyen kitöltve, amit nem szeretnénk.
Ha több forrásból szerzünk be termékeket, előfordulhat, hogy ismét nem DRS-termékeket kapunk, pedig a boltunkból már kifordult a régi áru, illetve csak DRS van jelen. Ilyenkor mi megvárjuk, míg elfogy az adott karton termék, majd újra a nem DRS verziótól szabadulunk meg elsőként.
Nyomatékosítanánk még egyszer, hogy figyeljünk oda az áruk állapotára és kezelésére, hogy ne keveredjenek a különböző variációk!!! – Rohadt dühítő tud lenni, hogy egy-egy terméknél simán elbukunk 50Ft-ot, ha a "rossz" termék van kitöltve, majd értékesítve a "rossz" bevételezéssel régi termékként...
Instant mínusz 50HUF tételenként, amíg észre nem vesszük, hogy valami el van „baltázva”.
A visszaváltási díjak kezelése érdekében ügyeljünk arra, hogy az ár-kommunikáció világos legyen vásárlóink számára. Ne hagyjuk, hogy csak a kasszánál szembesüljenek a díjakkal! Használjunk jól látható plakátokat és digitális kijelzőket, így az információk mindig frissítve szerepelhetnek.
Az a tapasztalat, hogy a fogyasztók érzékenyek erre. Negatív élményben lehet részünk, ha csak a fizetés során derül ki nekik, hogy plusz ötven forintot kell fizetniük, aztán elég kellemetlen hallgatni a tájékozatlanságukból eredő panaszokat meg a hisztikéket.
Képzésekkel és tájékoztató anyagokkal biztosítsuk, hogy dolgozóink tisztában legyenek a folyamatokkal és a díjakkal. Így nyugodt és zökkenőmentes vásárlási élményt tudunk biztosítani, amely összhangban áll környezetbarát világunkkal.
VISSZAVÁLTÁS A TRAFIKBAN
Webshopunk és dohányboltjaink mellett prioritásnak tartjuk, hogy környezetbarát megoldásokat alkalmazzunk, még akkor is, ha szeretjük kreatívan értelmezni a szabályokat. Érdemes lehet átgondolni a visszaváltás lehetőségét üzleteinkben is. Nemzetközi tanulmányok szerint az üdítőitalok forgalma ott koncentrálódik, ahol biztosított a visszaváltás lehetősége. Ezért folyamatosan figyelemmel kísérjük az üdítőital-forgalmunkat és a vásárlóink visszajelzéseit.
Biztosan mindenki hallotta már, hogy falun nem mindenhol adott a kézi (a gépi pedig még úgy sem) visszaváltás, így az adott régiókban élőknek esélye sincs a plussz költséget visszaforgatni bukszáikba. Erre nyújt lehetőséget a trafikrendszer, ahol a kézi visszaváltást bevezetve megoldódik eme probléma, mivel Nemzeti Dohánybolt szinte mindenhol van.
Amennyiben úgy döntünk, hogy bevezetjük a visszaváltást, keressük fel a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-t. Weboldalukon minden szükséges információt megtalálunk. (Mohu)
Két lehetőség közül választhatunk: ha a mennyiség és a hely adottságai engedik, telepíthetünk visszaváltó automatát. Azonban, ha nem áll rendelkezésre automata, választhatjuk a kézi visszaváltást is. Ebben az esetben szükség lesz egy mobilapplikációra, amivel a visszaváltásokat rögzíthetjük.
Fontos, hogy sértetlenül kell tárolni a visszaváltott palackokat, amíg el nem szállítják azokat. Az elszállításra pedig akkor kerül sor, amikor ezer darab göngyöleg összegyűlik. Ez körülbelül egy rollikocsi nagyságát jelenti. 10000 db-nál már pályázhatunk a gépi visszaváltásra.
Minden visszaváltott palack után a MOHU szolgáltatási díjat fizet számunkra.
Az 50 forintos díjból nálunk marad 5 Ft, úgyhogy hajrá, mert elég szűkös ez az összeg a költségekre.
Akár automatát, akár kézi visszaváltást választunk, mindig szem előtt kell tartanunk, hogy alapvetően Nemzeti Dohánybolt vagyunk. Ennek megfelelően be kell tartanunk a vonatkozó szabályokat, vagyis biztosítani kell, hogy a 18 év alatti személyek ne használják a visszaváltási szolgáltatást, és csak olyan termékek csomagolóanyagát váltsuk vissza, amelyeket Nemzeti Dohányboltban forgalmazunk és az adott üzletben elérhetőek.